Taiteilijat

Petri Ala-Maunus

SUOMI | Työskentelee Tampereella

Petri Ala-Maunuksen (1970) paratiisimaiset maalaukset ovat kuin ihannemaisemia, mutta leikittelevät samalla kitschillä. Hänen käyttämänsä kuvasto on ehkä yllättävästikin tunnistettavaa, ja sen voi tulkita kannanotoksi niin huonolle kuin hyvällekin maulle. Tarkoin siveltimenvedoin ja suurella työllä tehdyt maalaukset kunnioittavat maalaustaiteen perinteitä. Huolellinen maalausjälki ja sen myötä kauneuden hidas puhkeaminen kankaalle ovat keinoja, joilla Ala-Maunus lopulta ylittää kitschin ja maalaukset yltävät suurempiin ja syvempiin mielenmaisemiin. Ensisilmäyksellä realistisilta vaikuttavat maalaukset synnyttävät oman utopiamaailmansa.

Nightclubbing in Never-Never Land

2013

öljy kankaalle

140 x 170 cm

Emil Ásgrímsson

ISLANTI | Työskentelee Reykjavíkissa

Emil Ásgrímssonin (1985) teokset vievät katsojan pelimaailmaan tarinoiden ja fantasioiden maisemiin. Hän yhdistelee erilaisia tekniikoita kuten animaatiota ja kollaasia. Hänen arvoituksellisissa, mutta harkituissa kertomuksissaan yhdistyvät leikkisästi uusi teknologia ja perinteisemmät mediat.

Sjónarhorn / Perspective

2013

animaatio ja installaatio

Sjónarhorn / Perspective

2013

animaatio ja installaatio

Søren Thilo Funder

TANSKA | Työskentelee Kööpenhaminassa

Søren Thilo Funderin (1979) First Citizen (House of the Deaf Man) alkaa pienessä huoneessa, jossa on käynnissä nuoren miehen terapiaistunto. Meneillään on miehen tiedostamattomien motiivien manipulointi hypnoosia käyttäen. Suggestion kautta häneen kiinnittyy tunne velasta. Teos esittää, että kansalaisen tunne velasta ei ole vain viallisen markkinatalouden seuraus, vaan myös viimeinen kansalaista ja yhteisöä yhdistävä asia. Ainoa varma tapa tulla osaksi mitä tahansa valtarakennetta on velkojan ja velallisen suhde. Velka saattaa täten olla jotakin, jota kansalainen tiedostamattaan haluaa – ainoana keinona olla osana yhteisöä.

First Citizen (House of the Deaf Man)

2013

HD video

00:12:30

Heidi Hove

TANSKA | Työskentelee Kööpenhaminassa

Heidi Hoven (1976) teosten lähtökohtana ovat Aboa Vetuksen arkeologisten löytöjen esillepano ja kaksi lapsuudenmuistoa. Toinen niistä liittyy lasinpalaseen, josta hän sai haavan jalkaansa puutarhassa. Toinen on muisto hänen isoisästään, maanviljelijästä, joka raivasi jokaisen pelloiltaan löytämänsä kiven. Esillä on sirpaleita vanhempien puutarhasta sekä taiteilijan näkemys alkuperäisestä lautasesta. Toisen osan installaatiosta muodostaa valokuva isoisän pellolla olevasta kiviröykkiöstä yhdessä kivenjärkäleen kanssa, jonka taiteilija kuljetti Tanskasta Suomeen.

Takapihan historiaa I

2013

löydetyt esineet ja esinekopiot vitriinissä

Takapihan historiaa II

2013

värivalokuva, graniittilohkare

Stine Marie Jacobsen

TANSKA | Työskentelee Berliinissä

Stine Marie Jacobsen (1977) on kiinnostunut siitä, miten tieto muuttuu yhteiskunnassa kulkeutuessaan eteenpäin ihmisten välillä. Idle no More -teoksen juuret ovat ikivanhan suullisen perimätiedon ja tarinankerronnan perinteissä. Valmistellessaan teosta Jacobsen jalkautui kadulle ja kysyi turkulaisilta ja berliiniläisiltä, mitä ”idylli” tuo heidän mieleensä. Videoteoksessa kolme henkilöä tapaa toisensa ensi kertaa ja juttelee Turun ja Berliinin kaduilla käydyistä keskusteluista. Tapaaminen kuvattiin ja äänitettiin, jonka jälkeen ääninauha lähetettiin tanskalaisen Thulebasen-yhtyeen Nis Bystedin muokattavaksi. Jacobsen on tehnyt materiaalista kokeellisen musiikkivideon.

Idle no More

2013

HD video 00:17:00

Lisa Jeannin

RUOTSI | Työskentelee Hakebossa

Lisa Jeanninin (1972) videoteoksessa Me Tarzan You Insane Afrikkaan evoluutiota tutkimaan lähtenyt tiedemies adoptoi matkaltaan apinan ja tuo sen kotiinsa vaimonsa luokse Malmöhön. Apina, nimeltään Tarzan, asuu vanhempiensa kanssa ja käy koulua. Kaikesta huolimatta Tarzanista tulee pian ulkopuolinen. Lopulta se saa töitä postinjakajana, mutta onko tarinalla sittenkään onnellinen loppu? Teos on kuin moderni mykkäelokuva tai pieni eläinsatu, jonka kautta Jeannin tuo esiin kapitalistisia arvoja korostavan yhteiskunnan absurdeja piirteitä.

Me Tarzan you Insane

2013

HD video

00:19:58

Me Tarzan you Insane

2013

HD video

00:19:58

Tilda Lovell

RUOTSI | Työskentelee Tukholmassa ja Berliinissä

Tilda Lovellin (1972) mielikuvitukselliset installaatiot koostuvat usein luonnosta löytyneistä esineistä. Pienet lintujen pääkallot, eläinten luut tai puun juuret saavat Lovellin käsissä uuden elämän. Viime vuosina Lovellia on kiehtonut 1500-luvulla eläneen taidemaalari Hieronymus Boschin luoma outo maailma, jonka olentoja hän on herättänyt eloon huolellisesti toteutetuissa, useimmiten pöytälevyn kokoon rajatuissa teoksissaan. Tilda Lovell pyrkii työssään antamaan tilaa unelmille ja elämän tiedostamattomalle puolelle.

Untitled Landescape

2013

installaatio ja animaatio

Untitled Landescape

2013

installaatio ja animaatio

Mom & Jerry

TANSKA

Mom & Jerry pitävät itseään elävinä, liikkuvina taideteoksina. He näkevät ympäristönsä näyttämönä jatkuville protesteilleen ja kapinalleen vallitsevia arvoja, poliittista korrektiutta ja snobbailua vastaan. Taiteilijoina ja provokaattoreina Mom & Jerry pyrkivät kritisoimaan ja pilkkaamaan taiteen korkeakulttuurisen koneiston elitististä ja hierarkkista rakennetta. Mom & Jerry asettavat naurunalaisiksi ja kyseenalaisiksi valtaapitävien määrittelemät moraaliarvot sekä hyvän ja huonon maun määritelmät.

Can You Handle the Truth?

2013

installaatio

Valeria Montti Colque

RUOTSI | Työskentelee Tukholmassa

Valeria Montti Colquen (1978) taiteeseen kuuluu kokonainen universumi erilaisia hahmoja, jotka eri tavoin ilmentävät ihmisen eloa maan päällä. Hänen monipuolisesti hyödyntämiinsä tekniikoihin kuuluvat muun muassa performanssi, valokuvakollaasi, video, naamiot ja puvut, installaatio, piirtäminen ja freskomaalaus. Keskeisiä Valeria Montti Colquen taiteessa ovat myytit, ja hän käyttää teoksissaan myyttejä lukuisista eri kulttuureista. Hänen teoksensa Corazón de Oro y Alma de Cristal (kultainen sydän ja kristallisielu) lainaa Lilithin, Aatamin ensimmäisen puolison tarinasta.

Corazón de Oro y Alma de Cristal

2013

piirustus, vesiväri, installaatio

207 x 144 cm 

Corazón de Oro y Alma de Cristal

2013

piirustus, vesiväri, installaatio

207 x 144 cm 

Mercedes Mühleisen

NORJA | Työskentelee Oslossa

Mercedes Mühleisenin (1983) kiinnostuksen kohteena on rakentaa absurdeja, mutta kuitenkin loogisilta vaikuttavia tilanteita. Useissa teoksissaan hän tutkii ja kommentoi ihmisen tarvetta mystifioida luontoa. Videoteoksessa The Philosopher’s Stool (filosofin istuin) levoton hahmo lepää vuorenhuipulla. Filosofi johdattaa meidät matkalle, jossa liikutaan edestakaisin naisen herkän mielen valtakunnassa. Samalla kun hän käy keskustelua sisäisistä ristiriidoistaan, hän yrittää epätoivoisesti löytää syytä ruoansulatusongelmiinsa, joiden hän uskoo aiheutuvan filosofisesta virhepäätelmästä. Kaikista ponnisteluista huolimatta hänen jatkuva monologinsa ei johda minnekään tai mihinkään, ei edes utopiaan. 

The Philosopher's Stool
2013
HD video
00:09:25 

Joar Nango ja Tanya Busse

NORJA/KANADA | Työskentelevät Tromssassa

Joar Nangon (1979) ja Tanya Bussen (1982) teos Uutettuja ehdotuksia käsittelee koivuun liitettyä symboliikkaa ja sen kytköksiä tieteeseen, talouteen ja pohjoiseen identiteettiin.  Teostaan varten he kiinnittivät itse suunnittelemiaan mahlaa kerääviä astioita koivuihin eri puolilla Turkua. Samalla heidän taiteensa soluttautui, kätkeytyi, ja tuli julkiseksi. Leikkisän kokeilun tuloksena 30 litrasta koivunmahlaa on kiteytynyt jäljelle vain pieni veistos.

Uutettuja ehdotuksia

2013

installaatio

Bjargey Ólafsdóttir

ISLANTI | Työskentelee Reykjavíkissa

Bjargey Ólafsdóttir (1972) liikkuu sulavasti eri tekniikoiden ja ilmaisukeinojen välillä. Hänen työskentelytapoihinsa kuuluvat muun muassa lyhytelokuvat, runous, musiikki, piirrokset ja valokuvat. Uusinta teostaan varten Ólafsdóttir on pyytänyt yhteistyökumppanikseen islantilaisten perinnemusiikin esittäjänä tunnetun maanviljelijä Ása Ketilsdóttirin. Opettelemalla laulut ja niiden oikean laulutavan Bjargey toteuttaa kaksi unelmaa – omansa sekä Ásan, jonka nuoruuden haaveena oli tulla taiteilijaksi.

Gambanteinn

2013

ääniteos

Katarina Reuter

SUOMI | Työskentelee Raaseporissa

Katarina Reuterin (1964) maalaussarja kiinnittyy aiheellaan aivan lähelle taiteilijaa, kodin ympäristöön. Hän on tarkastellut vierellään olevaa maisemaa sekä suoraan että sisältäpäin. 32 maalauksesta koostuva teoskokonaisuus jakautuu 16 teospariin. Ylärivin mustavalkoiset tussimaalaukset edustavat suoraa havaintoa, alarivissä olevat öljymaalaukset puolestaan yksityisempää paikkaan liittyvää tunnetta. Kolmas, havainnon rajalla oleva taso on tietoisuutta ja tietoa edustava vihreä väri, joka heijastuu seinälle maalausten taustoista.

Maailman rajat

2013

tussi, öljy ja tempera paperille ja puulle

60 x 700 x 5 cm

Maailman rajat

2013

tussi, öljy ja tempera paperille ja puulle

60 x 700 x 5 cm

Maailman rajat

2013

tussi, öljy ja tempera paperille ja puulle

60 x 700 x 5 cm

Silja Sallé

ISLANTI | Työskentelee Reykjavíkissa

Ranskalais-islantilainen Silja Sallé (1970) on uransa alusta asti keskittynyt valokuvateoksissaan äitinsä puolelta periytyviin islantilaisiin juuriinsa. Äidin kotitilalla Hjardarfellissä ottamassaan kuvasarjassa Sallé paljastaa voimakkaat tunnesiteensä Islannin ankaraan ilmastoon sekä maanviljelijöiden päivittäiseen kamppailuun luonnonolojen sekä sosiaalisten ja taloudellisten vaikeuksien puristuksessa.

Hjarðarfell, Eyja- og Miklaholtshreppi (Lammas)

2013

mustesuihkutuloste

160 x 230 cm

Hjarðarfell, Eyja- og Miklaholtshreppi (Koira)

2013

mustesuihkutuloste

43,5 x 65 cm

 

Elina Saloranta

SUOMI | Työskentelee Helsingissä

Elina Salorannan (1968) Aamu-videoteos on eräänlainen nykyajan laatukuva eli jokapäiväistä elämää esittävä "interiöörimaalaus". Laatukuvien juuret ovat 1600-luvun alankomaalaisessa maalaustaiteessa, mutta ne olivat suosittuja 1800-luvun lopulle asti. Näyttelyssä Aamu on rinnastettu Adolf von Beckerin laatukuvaan Äidin iloa vuodelta 1868. 

Aamu

2013

video

00:21:30

Aamu

2013

video

00:21:30