Petri Ala-Maunus voitti Turku Biennaalin yleisöäänestyksen

15Elo
Petri Ala-Maunus ja teos Nightclubbing in Never-Never Land, 2013. Kuva: Jouko Järvinen.

Arvoitukselliset vuoristomaisemat toivat ylivoimaisen voiton

Aboa Vetus & Ars Nova -museon yleisö on kesän ajan saanut äänestää suosikkiteostaan Turku Biennaalissa. Voittajaksi erottautui kirkkaalla äänienemmistöllä Petri Ala-Maunus (1970) visuaalisesti ja teknisesti vaikuttavilla öljymaalauksillaan Nightclubbing in Never-Never Land, No Man's Land ja Paradise Ever After. Yleisöääniä annettiin tämänvuotisessa Turku Biennaalissa ennätykselliset 716 kappaletta, joista 292 eli peräti 41% Petri Ala-Maunuksen teoksille. Toiseksi eniten ääniä sai Katarina Reuterin maalaussarja Maailman rajat (121 ääntä) ja kolmanneksi sijoittui tanskalainen taiteilijakaksikko Mom&Jerry provokatiivisella Can you handle the truth -installaatiollaan (61 ääntä). Yleisöäänestyksen voittaja vastaanottaa 1 000 euron palkinnon.

Ala-Maunuksen maalaukset ovat koskettaneet monia näyttelyvieraita hyvin henkilökohtaisesti. Ne nielevät katsojan utopistiseen maailmaansa, joka on perustavalla tavalla toinen kuin tämä meitä ympäröivä todellisuus. Useat Turku Biennaalin kävijät ovat löytäneet maalauksista meditatiivisen tilan, jossa voi viipyillä tunteiden noustessa esiin.

Som om jag var viktlös och utan krav och sorger. (Kuin olisin painoton ja ilman pakotteita sekä surua.)
Mielikuvitusrikas, vaikuttava, erilainen, tuntuu sielussa.
Konstverk att finna i. (Taideteos, josta voi ”löytää itsensä”.)
Breathtaking. Felt like I had fallen into a dream world of beauty and horror.
TAJUNNAN RÄJÄYTTÄJÄ!

Ala-Maunuksen teosten taidokkuus ja harkittu huolellinen kokonaisuus näkyvät myös yleisön näkökulmien monipuolisuudessa. Toisaalta teokset koskettavat syvästi henkisellä tasolla ja toisaalta niiden toteutustapa, tekniikka ja maalaustaiteen traditioon kiinnittyminen puhuttavat kävijöitä.

Öljyvärimaalauksen tradition, maisemamaalausperinteen uudelleenarvioiva, postmoderni lähestymistapa. Kitschin tarkastelua ja rajanvetoa.
Yhtä aikaa vaativa, väkevä, kevyt,” vanhanaikaisesti taidokas”, iätön eikä yritä olla enempää kuin on.
Lisäarvo perinteiselle kitchtaiteelle.
En ole ennen nähnyt mitään niin kaunista. Värejä käytetty upealla tavalla.
Upea väritekniikka, ymmärrettävä. Tuo mielikuvia meren uumenista tulivuoren purkaukseen…
Sekä tekniikaltaan että taiteelliselta tasoltaan huippu! Teosta voi katsella pitkään. Se on kaunis ja voimakas.
Perinteisemmän visuaalisesta taiteesta inspiraationsa saavan ihmisen ykkösvalinta! Upeaa värinkäyttöä ja vapaus omalle mielikuvitukselle.

Teokset saavat kiitosta myös helposti lähestyttävyydestään ja ymmärrettävyydestään.

Vaikuttava mielenmaisema esitetty ymmärrettävästi.
Ei vaadi selittelyjä (päinvastoin kuin moni muu näyttelyn työ).
Taidonnäyte, helposti lähestyttävä ja ymmärrettävä, satumainen ja utopistinen, idyllin ilmentyminen.
Kerroksellisia, kauniita, unenomaisia töitä. Ensimmäinen taideteos, josta sekä minä että poikaystävä pidimme.

Petri Ala-Maunus asuu ja työskentelee Tampereella. Hänen työskentelyssään yhdistyvät huolellinen, työläs ja tinkimätön sivellintyö rentoon ja humoristiseenkin asenteeseen. Hän ei kaihda käyttää teoksissaan kitschiin linkittyvää kuvastoa, kuten auringonlaskuja ja paratiisimaisemia. Ala-Maunus on pitänyt useita yksityisnäyttelyitä ja osallistunut yhteisnäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla. Hänen teoksiaan on monissa museokokoelmissa.